Original war-recenze
19. 1. 2008
Original war
Přidáno: 19.1.2007 14:15 Autor: cooky

Přesuňme se nyní do 20. dubna 2001, do dne kdy vyšla z dílen Altar Interactive v té době nejlepší česká real time strategie, která i s několika chybami, diskutabilním dabingem a slabší propagací uspěla alespoň na domácím trhu. Protože může už od počátku nabídnout něco víc než jen líbivou grafiku máme důvod se k ní s klidem vrátit i po 6 letech a zauvažovat jestli má stále smysl si ji zahrát.
Je v dnešní době naprosto minimální, s příchodem Visty se ovšem mohou vyskytnout problémy s kompatibilitou operačního systému.
Příběh
Hra je inspirována románem Poslední den stvoření, ve kterém napadne světové velmoci cestovat zpět časem a přivlastnit si světové zásoby ropy. Události samotného Original war jsou pak velmi volnou obdobou románového příběhu.




Grafika + herní koncept
Začnu grafikou. Ta je na svou dobu na velmi dobré úrovni. Animace jsou věrohodné, pokud jedete tankem po louce, tak udusáte trávu. A pokud budete déle jezdit (nebo i chodit) tou samou trasou, časem si tam uděláte cestu, která se zobrazí i na mapě. Postavy, pokud mají pohov, popocházejí na místě a občas si stěžují, že nemají žádnou práci. Příběh je vyprávěn hlavně rozhovory, ale také deníkem, který si píše John MacMillan nebo televizí, kterou sleduje Burlak. Síla jednotek v Original war je určena úrovní v jednotlivých povoláních. Ta jsou čtyři – voják, dělník, mechanik, vědec. Postavy se mohou učit, v každém povolání pak může postava získat maximální úroveň deset. Hlavní funkcí vojáků je samozřejmě střelba, ať už ze samopalů nebo obranných věží, do kterých můžou mechanici namontovat různá děla či raketomety. Ale tyto modernější zbraně musí někdo vynalézt! A od toho jsou tu vědci. Vědci jsou velmi užiteční nejen tím, že vymýšlejí nové technologie, ale hlavně umí jako jediní léčit lidi. Stejně jako vojáci toho umí víc. Nemusí mít jako zbraň pouze samopal, ale později i bazuku, minomet nebo odstřelovačku. Ovšem neexistuje, že jedna strana konfliktu umí to, co druhá. Každá má své vlastní technologie, výhody i slabiny. Američané používají poměrně rychlá a docela odolná vozidla. Rusové pomalá, ale hodně silná. A Arabové rychlá, jenže velmi slabá. I se vzhledem budov je to samozřejmě, stejné. Ale k čemu by byla vozidla bez zbraní! Můžete postavit tanky s kulomety, děly, lasery, plamenomety, raketomety či rovnou siberitovou/alaskitovou raketu, která je nejsilnější zbraní ve hře. A abych nezapomněl – všechny budovy (továrny, obranné věže, laboratoře, …) musí někdo postavit. Od toho jsou tu dělníci. Ovšem budovy může stavět úplně každý, ale pouze dělníci můžou položit základy. Mimochodem víte, že si můžete ochočit "své" prapředky? Ano, i opičáci pro vás můžou pracovat. Stačí vyzkoumat řeč opičáků a ochočování může začít. V pozdějších fázích hry budete za takové opičí komando velmi vděční. Jak se dočtete dále, hráč v Original war má velmi silnou potřebu spoléhat se na specifické herní jednotky (lidi) z toho vyplývají RPG prvky které hře dodávají onen punc jedinečnosti.

Tak ta je opravdu obrovská. V Original war nejde o boje tisícových armád. Máte velmi omezený počet lidí, každý má svůj vlastní charakter. Všechny lidi, které ovládáte, si musíte pečlivě střežit. Nemůžete čekat, že každou chvilku vám dorazí horda posil. To neexistuje. Posily k vám dorazí opravdu vyjímečně. Proto nezanedbejte obranu a snažte se nestavět ta nejlevnější vozidla, jaká dokážete. Chraňte si lidi – to je klíč k úspěchu. Zabili vám někoho? Nic se neděje, ale mohli jste si velmi ztížit další mise. Ta postava vám mohla v další mapce nějak poradit či nabídnout špionážní práci. Nebo vám klidně mohla někoho zachránit ze zajetí. Prostě a jednoduše, nenechte si nikoho zabít! Ve hře jsou tři suroviny – bedny, ropa a siberit/alaskit. Další "surovinou" bych mohl nazvat lidi - ty si střežte, jsou velmi vzácní :-). Bedny přicházejí z budoucnosti a objevují se náhodně po mapě. Do skladiště je umí dopravit pouze dělník nebo náklaďák. Ropu můžete těžit, ale nejdříve musí vědec objevit ložisko. Stejné je to se siberitem/alaskitem. A pro ještě další oživení hry můžete u svých podřízených (i u sebe) měnit libovolně povolání. Na konci každé mise jste odměněni zkušenostmi, které můžete věnovat pro určitou schopnost (vojenskou, mechanickou, pracovní či vědeckou). Velikost odměny se odvíjí od toho, zda jste splnili i vedlejší úkoly a zda jste NAHRÁVALI POZICI!!! Umělá inteligence vcelku ujde. V případě zranění postava ustupuje (u svých lidí to můžete zakázat), nepřítel staví opevnění na kopci (dělejte to i vy, budete mít několikanásobně lepší palebnou pozici), schovává se za stromy apod. Při hře se objevují tipy, které doporučuji číst. Dozvíte se, jak ovládat určitou zbraň či se lépe bránit. Příběh je nelineární a plný zvratů, takže hra jen tak neomrzí. Dále vás čeká celkem 5 různých konců. Tahle hra má prostě všechno, aby vás udržela od začátku do konce. Bohužel i chyby. Občas se vozidla (pokud je jich víc) seknou v průsmyku a vy je musíte postupně vynavigovat pryč. Před instalací patche hra občas padá, v jedné misi se dokonce zdvojili postavy (což ji značně zjednodušilo). Horší je to i s hudebním doprovodem. Stále stejné téma za chvíli omrzí. Ale ani tyto neduhy hru vůbec nekazí.

Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář